Pages

Sunday, July 25, 2010

Thesis...

Thesis

Salam kepada anda semua, entri yang lepas berkisar tentang keputusan mengejut yang teramat sgt, huhu, sebenarnya saya sgt frust lepas saya dpt tahu keputusan dari coordinator yg saya tak dapat department yang saya inginkan, sebenarnya utk PSM (Projek sarjana Muda) nnti , sy bercadang nk buat pasal antenna, microwave atau wireless, dan semua pilihan saya itu adalah under RaCED ( Radio Communication Engineering Department), alih2 lepas coordinator saya upload senarai nama supervisor and student (hari jumaat pagi), saya sangat terkejut, kerana nama saya under Department of Telematics and Optic Communnication (TOP)..Dalam course yang saya ambil ini, hanya ada dua sahaja Department, iaitu RaCED dan TOP. Masa saya isi borang FYP (Final Year Project), Raced adalah first choice saya dan TOP adalah second choice..sedih dan sangat tak sangka dgn keputusan mengejut ini. TOP semuanya berkisar tentang fiber optic dam telematics.

Dan satu perkara lagi yang paling membuatkan sy tekejut tak hengat ialah, saya dapat supervisor orang luar, yang mane berkhidmat di UTM, dan baru shj mendaftarkan diri pada bulan ogos 2009, dia berasal dr UK dan nama saya ada dalam senarai student di bawah beliau.,supervisor Dr.David Ian Forsyth..Lepas dpt tau saya under TOP dan dpt Sv baru, saya terus call Coordinator yg psl PSM, En amerudin, beliau pun bgtau saya, awak perlu refer pada Head of TOP,, lebey kurang dalam pukul 3.30ptg semalam (hari jumaat) sy pegi jumpa Dr.syarifah Hafizah (Head of TOP).. untuk membincangkan pasal hal ini, kerana dalam fikiran saya hanyalah ingin menukar supervisor dan apa yg Dr.Syarifah bgtau sy, “just stay” dan ayat yang paling membuatkan sy jadi speechless ialah “u must be proud of yourself, got supervisor from UK, same like students that studied in overseas, and u must grab this chances, and I know Dr. David is okay, kind person, always give suggestion, and also funny, u must be okay with him”. Lepas je dgr Dr syarifah ckp cmtu, sy rase kaku and xtaw nk ckp ape dengan keputusan mengejut dan tak disangka ini,,,sbb sepanjang saya belajar kt university,,saya tidak penah lagi bekerjasama ngan orang luar, dan BI saya pun asyik broken or x fluence, asyik tergagap je, so perasaan takut dan gementar itu adalah perkara yang tidak mustahil akan wujud.Tapi alhamdulillah, semalam pun saya byk dpt support dari keluarga, kawan2, serta senior berkaitan dengan hal ini. Mereka pun ckp benda yg sama, must think positive dan sntiasa anggap ini adalah satu peluang keemasan yg tidak ada pada orang lain serta mungkin ada hikmahnya. Di bawah ni merupakan kata-kata semangat yang diberikan oleh, adik, kawan dan senior saya..yang membuatkan rase nk menitis air mata sbb dpt support dan menaikkan semangat saya balik lepas dh down 2, 3 hari ni.huhu

1. “If I were you, I will pray Solat Sujud Syukur coz having such a good and Foreign Supervisor to complete u’r thesis, mostly people in UK are sporting and they are very smart. U must be proud of u’rself!, and I will kill u!, if u want to change u’r supervisor, hehe”…(this is from my youngest sister, she is good in English, everytime we shopping at mall, the first place that she will go is Bookstore and start to find her English novel..that’s why I think Dr.David is suitable for her and not for me, I’m not good in English..sigh)

2. “ Aku faham bah, kalo ak dpt spvsr org putih pun mula2 stress+sedih gak, tp maybe ade hikmah di sebaliknya , fikir positive, mana tau at the end ko punya PSM berjaya kan?” huhu, this is word from my friend .,thanx a lot.

3. “ Diba, jangan sedih dapat Dr David. Dia OK insyaAllah..dia banyak bg suggestion. Lagipun kalau diba risau pasal English, Don’t worry. Time nilah dba nak belajar communicate and tambah confidence level untuk cakap English. Jangan risau, lagipun englishnya senang untuk difahami.”

Then saya reply: “huhu,,betul jugak apa yang senior cakap, mmg ada hikmahnya , time nilah kita build up our communication skills and confidence level. Td sempat juga jumpa Dr syarifah, dia pun ckp Dr david ok, kiranya kitorang jadi 1st PSM student dia kt Malaysia la ni, ,,btw thanx sgt2 bg support, kena think positive kan, huhu, thanx byk2 my senior.

Then my senior reply: “Yeah!,, Gitu la semangat. Jangan –ve. Mana tahu, dia lagi best and bagi banyak guidance ke. And U should be proud tau, dpt sv orang luar lagi. Mana tahu, dia akan bagi guidance and pendedahan cam buat PSM kat oversea ke,,haa dapatla belajar culture diorang..hehe..dah2 toksah fikir susah. Boleh buatnya. PSM ni semua kena ikut kerajinan masing-masing, kita yang kena tolong diri sendiri .ok? Cheer up!. Hehe” ( ini merupakan support dari senior saya yang baru sahaja menamatkan pengajian peringkat ijazah bulan mei tahun ini, sekarang beliau sedang mengikuti pengajian doctor falsafah (phD) selepas dapat tawaran dari UTM., saya msg dia beritahu pasal hal PSM saya ini, dan ternyata beliau tahu saya sangat sedih+down ketika itu, tp lepas dapat sokongan dan juga support yang tak berbelah bahagi drpd beliau, membuatkan saya bersemangat balik…thanx a lot my senior!,,,u are my best senior and motivator that I have ever had..semangat saya terus naik balik lepas baca msg dari dia,,huhu,,Alhamdulillah.)

Semalam pun saya YM (yahoo messenger dengan seorang kawan saya yang juga merupakan foreigner tetapi belajar di UTM),,,dia pun ckp benda yang sama..

My friend: Hey diba, u’r supervisor is Dr david, the british supervisor,,do you check it?

Me: Ya, I’m already check it, please, I’m not good in English,,huhu

My friend: First time I saw the list, I felt 4 u, I know,,,he’s is quite heavy English.

Me: This is the craziest thing in my life..’(

My friend: No lah, so who u will wanna work then? In your future, do u think, u will only work with Malaysian’s?. Life is not easy like u imagined. I know u can do it!.

My heart stops beating, I’m so speechless.,,correct!! She’s got the point,,,me? Someday i will understand why God choose me to do this.

Kalau anda jadi saya, mungkin pertama kalinya anda akan terkejut+sedih dan down kerana ada beberapa perkara, tetapi di dalam setiap perkara tersebut pasti ada kebaikannya:

1) dapat department yang bukan pilihan,,cuba anda fikirkan anda buat sesuatu perkara yang anda tidak minat? Tapi kalau fikirkan positif, minat itu boleh dipupuk ( ayat penyedap hati,,huhu)

2) dapat supervisor orang luar, dan langsung tidak fasih bercakap dalam Bahasa Melayu,

Ini lah perkara yang amat saya risaukan sebab nanti susah nak communicate pasal thesis ini. Nanti kalau ada apa2 probz macam mane nk ceritakan dalam bahasa Inggeris full. Tapi apa pun, perlu fikirkan positif balik, bila lagi nak communicate and menaikkan confidence level..pelajar overseas sana lagi lah, semuanya dapat lecturer orang luar semestinya. Jadi semuanya adalah perkara normal yang pasti berlaku kepada pelajar university.Setiap sesuatu benda pasti akan ada kebaikan dan keburukannya. Erm dahla malas saya nk fikirkan pasal hal ini,,yang penting Projek saya siap seperti yang ditetapkan insyaAllah..amin.





p/s: kawan2 doakanlah semoga PSM saya berjalan dengan lancar,,,,dan mungkin ada hikmahNya yang tersembunyi yang tidak diketahui., perlu berusaha keras dari sekarang.


1 comments:

2011/2012 FYPs student said...

hurm..well this is awkward. I dont know how long this post has been post. im not a blogger or reader afterall. but, when i search for Dr. David to find his pic for my fyp poster, i found this blog. and ya, im final year student under Dr. David. Very interesting story you have. im also have been under same situation where im trying so hard to improve my english in order to communicate with him. then i realize, yeah i had to learn these things in 'zaman bekerja' also. its a good feeling to remind all those last sem memories. haha. sorry for the long comment. have a nice day and gud luck!

 

a thousand miles..... Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template