Pages

Wednesday, December 30, 2009

"Vitamin & Makanan untuk kesihatan kulit"




Salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini,,(^ _^), entry saya pada kali ini adalah ingin berkongsi sedikit sebanyak tentang apa jenis makanan dan juga vitamin yang sememangnya sangat berguna kepada kesihatan kulit kita.


Secara lumrahnya, semua orang inginkan kulit yang cantik, bersih, bersinar dan juga tidak berminyak. Ramai di kalangan kita yang beranggapan bahawa penjagaan kulit hanyalah penting untuk golongan wanita sahaja,,,tetapi bagi saya, lelaki juga turut sama perlu mengambil berat tentang penjagaan kulit ini.


Selain itu, penjagaan kulit adalah amat penting kerana ia dapat memberikan feedback yang positif seperti keyakinan diri semakin bertambah, perasaan rendah diri yang keterlaluan semakin berkurang, hidup penuh dengan dengan keceriaan dan seterusnya ia memberikan kesan yang positif juga terhadap diri, keluarga, rakan-rakan dan juga kerja anda, , Jom sama-sama kita amalkan penjagaan kulit yang sihat ..enjoy!





Makanan untuk Kulit

Beberapa jenis buah-buahan, sayur-sayuran serta rempah-rempah di bawah ini biasanya dijadikan pilihan untuk mempercantikkan kulit. Makanan-makanan di bawah ini penuh dengan kandungan vitamin A, C, E, zat besi, dan selenium, yang diperlukan oleh tubuh dan kulit.




Jeruk

1. Jeruk, kaya dengan vitamin E yang baik untuk mencerahkan kulit.




Avocado



2. Avocado, mengandungi vitamin E yang sesuai untuk kulit. Dapat digunakan secara langsung ataupun dibuat jus. Minyaknya digunakan sebagai bahan asas untuk membuat sabun, yang mana ianya di gunakan untuk tubuh dan wajah oleh bayi hinggalah orang dewasa.






Aprikot


3. Aprikot, sesuai untuk kulit kering dan kusam. Sebelum tidur manjakan diri dengan plain milk yang dicampur dengan buah aprikot.







Strawberi


4. Strawberi, untuk kulit kering dan sensitif. Buah ini mengandungi antioksidan yang bermanfaat bagi tubuh untuk menjaga kesihatan kulit.



Lobak Merah




5. Lobak Merah ataupun di kenali sebagai Carrot, selain baik untuk mata juga baik untuk kulit.

Kuaci
6. Biji bunga matahari atau yang lebih dikenali dengan kuaci, berguna untuk mengekalkan kekuatan tulang. Biji bunga matahari yang mengandungi thiamin dan niacin juga berguna untuk menjaga kesihatan otak dan kelembapan kulit.

Telur

7. Telur, kaya dengan protein untuk menjaga kesihatan kulit.





Bawang Besar (Onion)



Bawang Putih (Garlic)


8. Onion dan garlic. Penggunan Bawang putih sangat digalakkan, terutama untuk para wanita, kerana ianya mengandungi chromium dan vitamin C yang dapat mengurangkan risiko penyakit kanser sekaligus memelihara tulang agar sentiasa kuat. Manakala bawang merah pula membantu meremajakan serta menghaluskan kulit anda.




Cereal


9. Cereal, memiliki komposisi vitamin yang lengkap untuk tubuh dan kulit.


Tomato


10. Tomato, mengandungi oksidan pencegah kanser kulit seperti beta karotein, vitamin C dan lycopene.


Ikan Salmon


11. Ikan berminyak seperti salmon, mengandungi asam lemak Omega 3, membantu melembabkan dan memberikan nutrisi pada kulit.





Vitamin dan Mineral untuk Kulit



Protein


1. Protein, berfungsi menguatkan dan melembutkan kuku, membantu membina keratin, senyawa yang menghasilkan kuku.


Air Putih


2. Air putih, berfungsi untuk mengeluarkan toksin dari tubuh dan menyegarkan kulit serta membuat kulit kelihatan lebih bersinar. Meminum air putih dengan kerap akan dapat mengekalkan kelembaban kulit dan kulit nampak lebih kenyal.



Minyak Ikan Kod

Ikan Kod


3. Asam lemak essensial,atau minyak ikan kod membantu menjaga kekenyalan kulit, di samping itu, minyak ikan kod juga mengandungi EPA dan DHA yang sangat diperlukan oleh tubuh dan kesihatan kita.







Vitamin B1, B6, B12


4. Vitamin B, menjadikan rambut lebih berkilat..


Mineral Silica


5. Mineral silica, penting untuk menjaga elastisiti kulit, menjadikan kulit sihat dan bersinar.


Vitamin C


6. Vitamin C, membantu membina kolagen yang dapat mengurangkan kerut dan kedut-kedut di wajah. Kulit yang mengandungi banyak kolagen dapat mempertahankan elastisiti dan bebas kedut untuk waktu yang lebih lama.


Buah Naga



Bayam Merah

7. Vitamin C dan zat besi, bersama-sama membantu mengurangkan lingkaran hitam di bawah mata.


Penerangan tentang zat besi = Sumber terbaik zat besi didapati dari hati, tiram, kerang, buah pinggang, daging tanpa lemak, unggas dan ikan. Kacang dan sayur yang dikeringkan juga merupakan sumber zat besi yang baik dari protein nabati.

Gejala kekurangan zat besi akan menyebabkan mudah mendapat penyakit lelah dari biasanya, rasa ngilu, hilang selera makan dan mudah sakit kepala. Kandungan zat besi yang rendah di dalam badan juga boleh memberikan kesan kepada memori dalam otak dan sistem keimunan serta turut mengakibatkan penyakit Anemia (kekurangan darah merah).

Terjadinya kekurangan zat besi paling berpotensi pada wanita hamil, sedang menyusukan anak, orang dewasa dan vegetarian. Pendarahan menstruasi (haid) juga boleh menyebabkan kekurangan zat besi oleh sebab itu golongan wanita lebih kerap mengalami kekurangan zat besi.

Zat besi banyak terkandung di dalam daging merah, telur, dan unggas, bijirin, beberapa sayuran hijau seperti bayam dikenali sebagai sayuran yang dapat memperkuatkan tulang dan otot.


Vitamin E




8. Vitamin E, membantu mengekalkan kecantikan kulit. Vitamin ini juga dapat mengatasi sembab dan kemerahan yang disebabkan oleh terbakar dari sinar matahari.



Foods and Spices that contain the essential mineral zinc


Kalsium


9. Zinc dan kalsium, membantu mengatasi jerawat.




P/S: lepas tengok gambar jeruk ngan strawberi trus kecur air liur,,wah sedapnya!!! (^-^)



Saturday, December 19, 2009

" Tokoh korporat Telekomunikasi"

Dato' Sri Jamaludin Ibrahim

Director /
Chairman of the Board




Dato’ Sri Jamaludin Ibrahim was appointed as Director/Chairman of Celcom (Malaysia) Berhad on 25 April 2008. He is currently the President and Group Chief Executive Officer of Axiata Group Berhad (formerly known as TM International Berhad) [“Axiata”]. He is also a board member of Axiata.

Prior to that, Jamaludin Ibrahim was with Maxis Communications Berhad, which he joined in 1997 and was appointed Chief Operating Officer in the same year, and Chief Executive Officer in 1998. In 2006, he was designated the Group CEO to reflect Maxis’ recently acquired companies in Malaysia, India and Indonesia. He retired from Maxis in July 2007 but remained as a Board member till Feb 2008.

During Jamaludin’s decade of leadership with Maxis, the company’s revenue grew more than twenty-fold to about USD2.3 billion, net profit grew to about USD600 million and market capitalisation swelled to more than USD11 billion in 2007 (before the privatisation).

Before joining Maxis, he spent 16 years in the IT Industry. He was Managing Director and CEO of Digital Equipment (then the second largest IT company worldwide) from 1993 to 1997. Jamaludin also spent 12 years in IBM (1981-93), the first five years as Systems Engineer and then in various positions in Sales, Marketing and Support.

Prior to IBM, he was a lecturer in Quantitative Methods at California State University, United States in 1980.

Jamaludin graduated from California State University in 1978 with a B.Sc. in Business Administration and minor in Mathematics. He obtained his MBA from Portland State University, Oregon in 1980.

Jamaludin is also the Chairman of Celcom (Malaysia) Berhad, the second largest mobile company in Malaysia, and sits on the board of PT Excelcomindo Pratama TBK (XL), MobileOne Ltd (MI) Singapore, as well as two local universities. He is a member of the National Innovation Council chaired by the Prime Minister of Malaysia and the INSEAD East Asia Council. In 2008 Jamaludin was appointed board member of the GSMA (The GSM Association).

Jamaludin was inducted into the Hall of Fame for ‘Services to the Mobile Telecommunications Industry’ by Asian Mobile News in 2004, and earned the accolade of Malaysia’s ‘CEO of the Year’ 2000 by American Express & Business Times.

He was also named Asian Mobile Operator CEO of the Year by Asian Mobile News Awards 2007. He also serves as Chairman of the Board Executive Committee (EXCO).

p/s: sumber dr who we are: Our People Celcom website, sangat mengagumi beliau..ingin jadikan tokoh inspirasi dalam pembelajaran saya..great!

Thursday, December 17, 2009

"Tabahkan hatimu wahai saudaraku"




KANGAR: Seorang pengantin lelaki yang baru empat jam bernikah adalah antara empat orang yang terbunuh dalam kemalangan membabitkan pertembungan sebuah kereta dan bas di Kilometer 7, Jalan Kangar-Padang Besar hari ini.

Timbalan Ketua Polis Perlis, ACP Zull Aznam Harun, berkata pengantin yang terbunuh dalam kejadian pada 1.05 tengah hari itu dikenali sebagai Mohd Ariff Abdul Kadir, 23, seorang jurutera.

Turut terbunuh ialah ibu bapa Mohd Ariff iaitu Abdul Kadir Awang, 53, dan Aspah Osman, 58 serta seorang jurugambar, Mohd Farhan Musa, 18, yang juga rakan Mohd Ariff.

Katanya, semua mangsa yang menetap di Taman Melati Indah dekat sini sedang dalam perjalanan pulang daripada majlis akad nikah di Anak Bukit, Kedah.

Mereka terbunuh di tempat kejadian manakala 27 penumpang serta pemandu bas yang datang dari arah bertentangan menghala Kangar tidak mengalami sebarang kecederaan.

Zull Aznam berkata, tayar kereta yang dipandu Abdul Kadir, seorang pesara pembantu makmal Sekolah Menengah Sains Tuanku Syed Putra itu, dipercayai pancit menyebabkan kenderaan yang sedang menghala arah Beseri itu tidak dapat dikawal lalu bertembung dengan bas pesiaran yang membawa pelancong dari Selangor itu.

"Kami masih menyiasat punca kejadian. Pemandu bas itu juga telah direkodkan kenyataannya," katanya semasa ditemui di rumah mayat Hospital Tuanku Fauziah (HTF) hari ini.

Sementara itu, suasana pilu menyelubungi rumah mayat hospital itu apabila dibanjiri ratusan sanak saudara mangsa manakala di rumah mangsa di Taman Melati Indah turut dipenuhi orang ramai.

Kerja gotong royong untuk mendirikan khemah kenduri untuk majlis perkahwinan Mohd Ariff dan pasangannya, Teh Hafifah Shahirah Abdul Hamid, 23, dibatalkan.

Setiausaha Akhbar kepada Menteri Besar Perlis, Jamsari Jamaluddin, yang juga jiran kepada mangsa berkata semua mangsa sedang dalam perjalanan pulang daripada majlis akad nikah di Anak Bukit dan majlis kenduri perkahwinan Mohd Ariff dijadualkan Ahad ini. - Bernama

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Mutakhir/20091211151723/Article/index_htm



"Ujian"


aku tidak dapat membayangkan betapa hancur dan luluhnya hati Teh Afifah Shahirah apabila suami yang baru empat jam dinikahinya itu pergi dan tidak akan kembali lagi buat selama-selamanya

malam tadi ketika menonton Buletin Utama, aku dapat melihat dengan jelas jari-jemari Teh Afifah yang masih bersalut inai merah itu berdoa sambil menitiskan airmata melihat jenazah suaminya


aku yakin akan ada ungkapan…’ Yang pergi tetap pergi, kita yang hidup ni kena teruskan perjuangan’…tetapi itu adalah kata, kata lebih mudah untuk dilafazkan tetapi tidak semudah untuk diangkat menjadi nyata


sebenarnya aku sangat hiba, ya bukan aku saja, semua orang akan merasa hiba dengan peristiwa tragis ini tetapi aku bukan Teh Afifah, insan yang terpaksa melalui semua ini, insan yang terpaksa memikul semua ini, bersendiri!


betul lah kata orang, kadangkala kita rasa ujian yang Tuhan berikan pada kita sudah terlalu berat, rupanya ada lagi ujian yang lebih berat diturunkan kepada hambanya yang lain


jika pagi tadi Teh Afifah mencium tangan suaminya selepas selesai akad nikah, siapa sangka di sebelah petangnya dia terpaksa menatap wajah suaminya itu dibilik mayat dan disebelah malam pula menabur bunga di pusara kekasih yang sangat dicintainya itu


semoga Allah memberikan kekuatan untuk Teh Afifah menjalani kehidupan yang sungguh mencabar ini…ini harinya, hari kita belum tentu bila



=========================

tentang ujian

Ujian tidak boleh terlampau susah di mana orang mukmin atau orang munafik akan gagal dalam ujian itu.
Ujian adalah untuk membezakan antara orang Mukmin dan orang Munafik.
Orang Munafik akan gagal, manakala orang Mukmin akan lulus.

Kerana orang Mukmin punya Mujahadah.

Ujian Allah yang susah hanya untuk mujahadah yang hebat, yang mana hanya orang Mukmin saja yang mampu melakukannya. Tanpa ujian tu pun , Allah sebenarnya dah tahu pun siapa hamba Dia yang Mukmin, siapa yang Munafik. But He wants us to know too. Allah bagi ujian untuk dedahkan rahsia siapa hamba Dia yang sebenar-benarnya.

Dan ujian adalah untuk push forward keimanan orang-orang mukmin,
dan Allah itu Maha Penyayang bukan? sebab Dia beri peluang untuk mukmin itu mengutip pahala mujahadah dalam ujian tersebut.

Jika sis Teh Afifah Syahirah ni diuji sehebat begini, sudah tentu pahala mujahadahnya sangat besar bukan. Pahala mujahadah+pahala sabar. Wallahua'lam. Hanya Dia yang mengetahui kedudukan para hambaNya setakat mana. Hanya Dia sahaja yang layak menilai.

Dan Allah beri ujian kepada orang lain, bukan hanya untuk orang lain, sebab ia juga peringatan untuk kita. Allah sedang mengingatkan, betul ke kita ni nak jadi hamba Dia? betulkah kita sudah beriman sebenar-benarnya?

Aku banyak belajar dari kisah sis Teh(sister Nz). Aku belajar tentang ujian untuk para mukmin dan tentang Sobrun Jamil(kesabaran yang baik)

Susah untuk kita bersabar dengan kesabaran yang baik, jika kita tak betul-betul percaya kepada Allah

Everything is from Allah, so don't be sad. If it is from Allah, it is the best for you


" Allah yang menciptakan kamu, kemudian memberi kamu rezeki, lalu mematikanmu kemudian menghidupkan kamu kembali. Adakah di antara mereka yang kamu sekutukan dengan Allah itu yang dapat berbuat sesuatu yang sedemikian itu? Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan "

Ar Rum: 40

" Dan orang-orang yang berjihad untuk mencari keredhaan Kami, Kami akan tunjukkan mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh Allah berserta dengan orang-orang yang berbuat baik "

Al Ankabut : 69

Oh Allah, give her strength.

Salam takziah buat Sis Teh Afifah sekeluarga dan keluarga arwah Bro Ariff.

Al- Fatihah

p/s: Copy dari other blog.
 

a thousand miles..... Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template