Pages

Saturday, April 17, 2010

"Makanan Seimbang??"



Salam semua,,,dah lame tak menulis blog selepas lebih kurang seminggu mengerah tenaga dan juga otak sepanjang minggu peperiksaan akhir minggu lepas...fuhh memang lega sangat-sangat lepas final exam ini,,walaupun tidak tahu camne prestasi semester ini,,tapi apa-apa pun berserah pada Allah,,sesungguhnya hanya Allah sahaja yang menentukan hasil usaha kita,,, ok lah kali ni saya nak berkongsi sedikit tentang info kesihatan pemakanan ,,adakah anda semua fikir yang kita sedang makan makanan yang seimbang dan berkhasiat?,,,tak dinafikan indeks pencemaran udara semakin meningkat,,suhu bumi tidak stabil dan ini mengundang kepada pelbagai bencana-bencana alam seperti pencairan ais di kawasan kutub dan sebagainya. Ramai yang percaya bahawa makanan seimbang boleh membantu kita mengekalkan kesihatan. Apa yang sebenarnya anda faham mengenai makanan seimbang? Renungkan fakta berikut:

  • Di abad ini terdapat lebih 75,000 bahan kimia sintetik dalam persekitaran, yang tidak pernah wujud sebelum 1940.


  • Buah-buahan biasanya dipetik ketika belum masak, ini membuatkan nutrien yang tak ternilai belum sempat terhasil. Selepas dipetik, proses tersebut terhenti.


  • Sayur-sayuran dicemari racun makhluk perosak. Perlu dibersih berulang kali untuk membuang racun dan proses ini membuatkan nutrien hilang.


  • Antibiotik dan hormon pertumbuhan digunakan dalam penghasilan daging, ayam dan hasil tenusu.


  • Makanan diproses dengan menggunakan pewarna tiruan, perisa tiruan dan bahan pengawet.


  • Udara dan sumber air juga turut tercemar.

Adakah anda masih percaya yang anda boleh mendapatkan makanan seimbang?

0 comments:

 

a thousand miles..... Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template