Pages

Monday, April 19, 2010

"Tips Merawat Kulit"

Salam dan hepi sokmo,,wow hari ini nk cerita sket la pasal tips penjagaan dan juga rawatan untuk kulit,,sebelum ni dh ade entri yang saya postkan pasal vitamin dan makanan untuk kesihatan kulit,, tapi kali ni saya postkan pula tentang cara dan tips merawat kulit,,cara ini yang basic punya la,,yang selalu orang buat,,,tp bagi saya,,erm mengikut apa yang saya lihatla tak ramai orang yang amalkannya,hehe ,,penjagaan kulit ni penting sangat-sangat,,sebab ianya merupakan "first sight dan juga first impression" untuk apa yang orang fikirkan tentang diri kita,,saya menulis ni dan juga postkan tips merawat kulit yang saya ambil dan perhatikan dari laman web yg lain juga untuk peringatan diri saya dan juga anda semua. Tak dinafikan semua orang inginkan kulit yang cantik,bersih,gebu, dan tak ada jerawat,,merepeklah kalau seseorang tu x pernah risau pun kalau tiba-tiba muka atau wajah mereka tiba-tiba ditumbuhi jerawat yang banyak...betul tak?? erm pasal jerawat ni tak dinafikan semua orang akan ada..tapi mengikut pengalaman saya dan juga apa yang saya tahu, jerawat ni tumbuh disebabkan beberapa faktor tertentu, cthnya:


1) stress, tension, byk masalah,

2) tidak berdisiplin dalam mencuci muka,

3) sebelum tidur, jarang bersihkan wajah,

4) berkhayal or berangan banyak sangat ,

5) Lelaki atau perempuan yang sedang menginjak remaja,,ketika ini byk hormon2 didalam badan terutamanya hormon reproduktif sdg berkembang.,

6) terlalu kerap mencuci muka, cthnya: lebih dari 4 kali sehari,

7)suka menukar-nukar pencuci muka,

8)pencuci muka tidak sesuai dengan kulit muka.

9) jarang senyum,asyik masam je =)


Haha,,itu hanyalah apa yang saya tahu,,tp faktor yang num 4 tu xde kaitan pun dengan saya..bergantung pada individu masing2..tapi kalau melibatkan jerawat ni benda yang paling tak disukai ialah jerawat yang menghasilkan parut..tapi selepas saya diberitahu oleh kawan saya yg mengatakan bahawa kesan parut ni sekejap je,,lama-kelamaan dia akan hilang,,ini disebabkan sel-sel kulit yang mati akan digantikan dengan sel2 kulit yang baru,,,,ok lah kita teruskan pada topik kita iaitu tips merawat kulit,,ade beberapa tips dibawah ini untuk dijadikan panduan, saya tahu mungkin anda semua sudah tahu, maybe melalui majalah2, surat khabar dan sebagainya,,tp ini sekadar peringatan kpd saya dan juga anda semua,,ok let's enjoy reading (^_^)




Tips Merawat Kulit

Kulit merupakan bahagian tubuh kita yang bersentuhan secara langsung dengan segala hal di luar tubuh, seperti cuaca, sinar matahari dan sebagainya. Dan kulit kita merupakan hal pertama yang terlihat, saat kita mulai mengalami penuaan. Jadi sudah sewajarnya kita patut melakukan perawatan pada kulit. Berikut kami sampaikan beberapa tips perawatan kulit.


Perlindungan Terhadap Matahari - Matahari memiliki peranan utama dalam merosakkan kulit. Anda perlu melindungi kulit dari matahari serta mencegah penuaan pada kulit. Matahari sangat berpengaruh dalam membuat kulit berkerut, kering, dan membuat warna kulit berubah; Penjarangan kulit, tekstur kulit, penipisan kulit serta penyakit kulit yang berhubungan dengan paparan sinar matahari dapat membuat kulit Anda nampak jauh lebih tua. Jadi, mulailah melindungi kulit dengan krem pelindung matahari.


Hindari Merokok - Tips ini terutama bagi kaum lelaki, ini kerana sebahagian besar individu yang merokok adalah dari golongan lelaki. Tabiat merokok bukan hanya menyebabkan kanser paru-paru, tapi juga dapat membuat kulit kusam dan berkerut. Menurut daripada beberapa kajian yang dibuat terdapat tarikan yang kuat atau ketagihan yang disebabkan oleh nikotin yang terkandung dalam sebatang rokok, bahan nikotin ini juga boleh disamakan dengan kesan elastin yg terdapat pada matahari.


Bersenam - Selari dengan bertambahnya usia, sangatlah mustahil untuk menyembunyikan tanda-tanda penuaan di sebalik kulit. Leher, pipi dan sudut mata merupakan bahagian yang paling mudah dilihat saat usia bertambah tua. Demi memperbaiki penampilan kulit, kita mesti menyeimbangkan antara diet dan senaman secara teratur. Selain anda juga harus rajin meminum air putih, paling sedikit lapan hingga sepuluh gelas setiap hari.




Senyum Memiliki Manfaat Ajaib - Wajah kita cenderung menyesuaikan pada posisi dari ekspresi yang kita bawa sepanjang waktu. Jika Anda lebih sering cemberut atau marah-marah, kulit Anda-pun akan lebih mudah untuk cepat berkerut, terutama di area mata, garis dan sudut bibir atau garis-garis lain yang mengikuti ekspresi saat marah atau masam. Sebuah senyuman dapat memberikan keajaiban pada kulit Anda dan membuatkan anda awet muda pula. Jadi untuk menghindari dari cepat tua, yang perlu Anda lakukan hanya lebih banyak tersenyum =)




Perawatan Kulit - Merawat kulit merupakan hal yang sangat penting. Anda harus segera mencuci wajah setiap kali sehabis keluar di bawah terik matahari. Menggosok kulit dengan peeling secara teratur, setidaknya seminggu 2 kali, akan membantu mengangkat sel-sel kulit mati dan kotoran yang menempel, sehingga kulit dapat lebih selesa bernafas dan lebih cerah.


Posisi Tidur - Tidur dengan posisi telungkup dapat menyebabkan kerut. Selain itu hindari tidur dengan posisi tetap sepanjang malam, hal ini dapat menyebabkan kulit Anda kusut. Dan Anda perlu tidur setidaknya 8 jam setiap hari.




p/s: sama-sama amalkan =)

0 comments:

 

a thousand miles..... Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template